Recensioner och artiklar i urval – korta sammanfattningar…
Amatörteater satsar stort i vår! 1989
Den 8 mars har RAF, Rinkeby Amatörteaterförening, premiär på John Millington Synge’s svarta fars ”Hjälten på den gröna ön”. – Den har allt, säger regissören Pelle Wistén. Romantik, komik, dramatik och ett intensivt tempo – perfekt för amatörer! Södra Järva Tidning
Bidragen styr för mycket – och åt fel håll! 1993
Folkbildningsrådets nya bidragsregler stämmer illa med våra deltagares behov, förväntningar och livssituation. Det är absurt att gynna stora studiegrupper och att peka ut vissa deltagare som ”prioriterade målgrupper”. Återgå till att använda cirkeltimmar som grund för bidragsfördelningen och slopa alla prioriteringar. Det menar Pelle Wistén, sektionschef för teater, dans och musik på Studiefrämjandet i Stockholm. Han anar en rädsla bland de ansvariga i studieförbunden för att den estetiska verksamheten ska växa sig för stark. Ur en artikel av Pelle Wistén i Cirkeln
Efter 80-talet, lägenhetsteater 1994
Gunder Andersson ser lägenhetsteater – tre avsnitt ur svenska verkligheten. Man anar Jordcirkus ande, om än inte ledande, över projektet Efter 80-talet – tre kortpjäser om förortsliv som spelas i autentiska kök i förorterna där jag trängdes med övrig publik bland kylskåp, spisar och diskmaskiner. I ett av fallen, en stressad familjefar, som spelas av Pelle Wistén, har gått på 80-talspumpen och nu desperat måste fixa kulor för att hålla fogden på avstånd. I den här formen, i det slutna rummets närhet uppstår en laddning mellan skådespelare och publik. Ni som har möjlighet; ta chansen att trängas i köken och se hur era okända granna har det. Aftonbladet
Folklig kultur – ett nödvändigt alternativ till den kommersiella kulturen! 1994
Ett studieförbund som inte inser den folkliga kulturens betydelse riskerar att hamna i bakvatten. Det skriver Pelle Wistén i ett brandtal för kulturverksamheten i studieförbunden. Trots att estetämnena svarar för 60% av omsättningen finns det ingen representant för kulturen i någon av styrelserna.
Folkbildningen är en viktig del av vårt folkliga svenska kulturarv. Den är oerhört betydelsefull när det gäller att värna om all amatörkulturell verksamhet och folklig kultur.
”Vem är jag?” är existentiella och mycket väsentliga frågor för dagens ungdom. Teater handlar om människors känslor och mänskliga relationer – att leva med alla sinnen vidöppna. Ur en artikel av Pelle Wistén i Cirkeln
Unga från hela landet spelar teater i Sala 1996
Teaterläger avslutas med Shakespeare – föreställningen ”En Midsommarnattsdröm”
Nitton ungdomar från hela landet är i Sala och på onsdag avslutas lägret med en föreställning. Pelle Wistén är ansvarig för skådespeleriet när ungdomarna samlas på teaterläger i Sala. –Ja, skådespeleriet ligger på en hög nivå i år, man kan säga att det är en fortsättning på förra sommarens läger. Många olika karaktärstyper gjorde att ”En Midsommarnattsdröm” var rätt val. –Inte så mycket som är fastslaget från början, säger Pelle Wistén, Vi har full frihet att berätta den här historien för vår publik på vilket sätt vi vill. Vi har fullt fokus på själva arbetsprocessen. Det är intressant att följa de här ungdomarnas utveckling under de tio dygn vi har på oss tills vi möter publiken. Sala Allehanda
Ungdomar sätter upp pjäs av Märta Tikkanen 1998
”Våldsam kärlek” en pjäs av Märta Tikkanen om vår oerhörda sårbarhet inför kärleken och kretsar kring de två ungdomarna Alexander och Johanna. – Våldsam kärlek beskriver på ett bra sätt hur viktigt det är att kunna hantera sina känslor och våga vara sig själv. Budskapet i pjäsen är att man måste våga säga nej, även när man tror att man förväntas säga ja, säger Nadja Hjorton (Johanna).
– Vi vill beröra och skapa diskussion samtidigt som vi vill göra teater som inte är alltför tung och komplicerad. Våldsam kärlek är en tidlös historia. För kärleken har ju alltid varit komplicerad, säger Emil Almén (Alexander) Regi: Pelle Wistén Uppsala Nya Tidning
Kärleken, friheten och lusten 1998
När jag besökt amatörteaterföreningarna runt om i landet har jag mötts av mycket värme och stor generositet. Jag har blivit berörd av de föreställningar jag sett och jag har deltagit i intensiva samtal om teater och livet. Det har varit ett omtumlande äventyr att få ta del av det engagemang och all den entusiasm och kunskap som finns både på och vid sidan av scenen. Och överallt har jag mötts av en stark längtan efter att få skapa, att utveckla och upptäcka nya sidor hos sig själv.
Kärleken till konstformen, till det egna skapandet och det starka engagemanget är amatörteaterns stora drivkraft. Det handlar om livet och lusten istället för ”plikten framför allt”. Att arbeta i kaos, känslomässigt och konstnärligt med alla sinnen vidöppna – det kan ingen teknik ersätta I en tid när allt värderas i pengar är den skapande kulturen ett värdefullt och nödvändigt alternativ. Men de flesta arbetar med mycket små resurser, anslag och stöd uteblir i de flesta fallen. Tänk om fler insåg betydelsen av att medverka till en levande del av Sveriges kulturliv. Utdrag ur förord av Pelle Wistén i programbladet till ATR-Festivalen på Norrbottenteatern i Luleå
Folkbildningen är hotad 1999
Många upprördes när den nya politiska majoriteten i Stockholms stadshus redovisade sin budget för 1999 – 10 miljoner i minskat stöd till studieförbunden, 23 miljoner i borttagna subventioner för gemensamma lokaler. Pelle Wistén, ansvarig för teater, dans och musik på Studiefrämjandet i Stockholm, lät det inte stanna vid det. I ett öppet brev till stadens politiker uttrycker han sin besvikelse över deras beslut;
”Tidigare fanns det en samsyn mellan politiker från de olika blocken att folkbildningen var värdefull för staden och människorna och att det var viktigt med en stark folklig kultur med aktivt deltagande människor. Man såg det som en allmän rättighet och förutsättning för en fungerande demokrati. Den samsynen finns inte längre!” Ur en artikel i Cirkeln
Känsligt tonsatt Boye i Maria Magdalena kyrka 2000
Jazzpianisten Elise Einasdotter slog an tonen med bravur följt av Olle Steinholz kontrabas, Rigmor Gustafson och Örjanskören. Astrid Assefa gav innerlig tyngd åt minsta ord och sångerskan Anna Eidling nådde en höjdpunkt med Stjärnorna. Kvällens andra höjdpunkt var Jan Hammarlunds tonsättning av De Dödsdömda, där han lyfte fram den stridbara Boye. Pablo Pérez var den yngste tonsättaren denna minneskväll med Jag vill möta som blev till ett laddat möte mellan nordisk svalka och chilensk känslohetta. Producenter: Pelle Wistén och Jan Hammarlund Svenska Dagbladet
Kulturansvariga i Uppsala borde satsa mer på ungdom 2002
Över 300 gymnasieungdomar har sett Våldsam Kärlek av Märta Tikkanen! Det är ingen överdrift att säga att Ung Estrads första produktion har blivit mycket väl mottagen, både av ungdomar och vuxna i publiken. Men ingenting är gratis! Tänk om fler insåg betydelsen av att medverka till en levande del av Uppsalas kulturliv. Med en minibudget på 59 500 kr gick ensemblen ut med ansökningar om stöd från kulturens förvaltningar, Ungdomsstyrelsen, Kulturfonden i Uppsala, Skandia Idéer för livet samt Sparbanken i Uppsala m fl. Frånsett ett beviljat bidrag på 10 000 kr från Sparbanken var det kalla handen från samtliga. Det är beklagligt att de som sitter på besluten inte inser värdet av att ungdomar deltar aktivt i skapande verksamhet. Utdrag ur artikel av regissör Pelle Wistén, publicerad i Uppsala Nya Tidning
Sop – teater 2002
En dag strålar fyra individer samman på en soptipp med resterna av sina liv i famnen. Det är början till Ung Estrads nya föreställning. ”Maskerad på en soptipp” är musikteater som spänner mellan traditionell dramatik och komiska farsartade scener skriven av Ung Estrad och i regi av Pelle Wistén. Fyra unga människor strålar samman av en ren slump på en soptipp för att slänga något. – Alla har en sak gemensamt – de har kommit till en skiljeväg. Nu gör de slag i saken och gör upp med sina gamla liv, säger regissören Pelle Wistén. – Soptippen är platsen där solen aldrig skiner. Det handlar om deras vilsenhet, om att hitta värdet i livet, en föreställning som har ett starkt berättigande i svenskt kulturliv. Texten är till stor del baserad på ungdomarnas självupplevda berättelser. Dagens Nyheter
Ungt, djärvt och ogenerat 2002
Ung Estrad – Uppsalas enda nyskapande teatergrupp för ung teater. Föreställningen ”Maskerad på en soptipp” utmärker sig genom djärva grepp, ogenerade påhopp på samhällets konventioner, träffande schabloner och ett befriande musikaliskt ös. Gruppen tar upp en mängd livsfrågor som drabbar unga idag. I mötet mellan de unga på soptippen uppstår en dynamik som är befriande, spännande och intressant. Nyskapande! Bra är det! Tveklöst! Regi: Pelle Wistén Uppsala Nya Tidning
Han ska stötta länets teaterliv! 2002
– Jag vill hjälpa till och stötta kanske främst unga arrangörer av teater i alla dess former, kommenterar han sin nya tjänst på Länsteaterförbundet i Eskilstuna. Det är en helt ny tjänst som nu äntligen blivit tillsatt. Pelle Wistén är länets första arrangörskonsulent. Han är en erfaren kulturarbetare som nu växlar boendet mellan Stockholm och Östergötland. Folket 2002
En idéspruta för scenlivet! 2002
Pelle Wistén är mannen som ska ge det sörmländska scenlivet en nytändning. -Det finns en hel del scenkonst i länet men det går att få en mycket större publik! Humor och fantasi är hans honnörsord. – Med galna idéer kommer man långt, framförallt om man vill locka nya och fler människor till teatern. Personligen brinner han särskilt för kultur som spränger gränser och har själv sysslat med både teater och rockmusik. Södermanlands Nyheter
Kulturinspiratören – Sörmlands stöd mellan amatörer och proffs! 2002
Han har sitt hjärta hos teatern sitt kontor i Eskilstuna och sitt torp i Östergötland.
– Jag har stångat pannan blodig i Stockholms kulturliv länge nog. Det ska bli intressant att se vad man är villig att satsa för att förverkliga den tagna kulturstrategin för Sörmland. – Det är viktigt att kulturen får växa underifrån och att man satsar på ungdomar. Jag har jobbat i många år med unga och rockmusik och med unga och amatörteater. Även om amatörer och proffs spelar på olika planhalvor uppstår viktiga möten om vi bygger broar mellan dem. Proffsen utvecklas av amatörernas spelglädje och entusiasm och amatörerna behöver proffsens kunskap. Eskilstuna Kuriren
Kulturproducent – ett bristyrke! 2002
Sju elever går den nya utbildningen på Åsa Folkhögskola utanför Katrineholm.
Initiativtagare är producenten Pelle Wistén som fick idén efter att ha besökt Kaospiloterna i Danmark som skapar gränsöverskridande kulturarrangemang. På schemat står ledarskap, kulturpolitik, administration, marknadsföring och finansiering. Pelle Wistén, som är frilansande kulturproducent, har märkt att efterfrågan är stor och han spår därför en god framtid för sina adepter. Katrineholms-Kuriren
Unik utbildning startade på Åsa folkhögskola 2002
Nu är den igång – den nya och förmodligen unika kulturproducentutbildningen!
Sju elever med vitt skilda erfarenheter och drömmar lär sig hur de på bästa sätt ordnar kulturarrangemang. – Här får eleverna en bred bas för att antingen plugga vidare eller börja arbeta direkt. Att det blev ett samarbete mellan ett studieförbund och folkhögskola var ingen slump. Jag ser folkbildningens styrka – att sätta människan i centrum. Det blir ett pilot – år där vi bygger utbildningen tillsammans med eleverna. Folket
Teater och ungdom – en kombination han gillar! 2003
Pelle Wistén, riksteaterkonsulent i Sörmland, ser kontakten med skolorna som väsentlig för teaterns framtid. –”Jag kommer från folkbildningsleden och utbildade mig till skådespelare på 70-talet”, berättar han. ”Mitt mål som teaterkonsulent är att bygga broar mellan proffs och amatörer och att öka ungdomars inflytande i det lokala kulturlivet. För mig har alltid kombinationen ungdom och teater varit ett vattenhål”, säger Pelle och hans ögon lyser av engagemang. Sörmlandsbygden
Ung Estrad blickar bakåt 2004
Överraskande samspelt om sorgsna kvinnobilder. Två olika kvinnoroller presenteras och ges djup i den nyskrivna pjäsen ”Flickan med ansvaret och hon som kallades lössläppt”. En av teaterns kanske främsta uppgifter är att undersöka vad det kan innebära att vara människa. Det är inte inom alldeles enkla psykologiska marker dessa tjejer rör sig på i sin pjäs. Ändå lyckas de ge sammanhangen en trovärdig prägel. Ung Estrad är överraskande samspelt i sin föreställning. Som helhet är den drabbande och tjejerna har all anledning att tro bättre om sig själva och att se ljusare på sin framtid. Regi: Pelle Wistén Uppsala Nya tidning
Pippi – en toppenföreställning på Parken Zoo i Eskilstuna! 2004
En fin start på Parksommaren. Spelglädjen formligen sprutade under premiären. Det här är en toppenföreställning från början till slut. Regissören Pelle Wistén har gjort ett bra jobb! Ensemblen är bara att gratulera! Tidningen Folket
Scenknutens föreställning av Pippi Långstrump 2004 är en version som varsamt och respektfullt lyckas blanda tradition med nya grepp. Regissören Pelle Wistén har fått med det mesta av betydelse från Astrid Lindgrens sköna presentation av en ovanlig, slitstark och oberoende kraft i samhället. Hoppas nu bara att hela ensemblen möter det intresse de förtjänar under de föreställningar som återstår. Eskilstuna Kuriren
Kulturens superhjältar 2004
– 8000 ideellt arbetande arbetade timmar har gett Sörmland 8 743 357 kronor i intäkter, säger Pelle Wistén, arrangörskonsulent för Riksteatern i Sörmland. Det är Eldsjälarnas betydelse i kronor räknat! Under år 2003 bidrog Sörmlands 8 arrangörsföreningar med nästan fem miljoner i statsbidrag genom att arrangera Riksteaterns subventionerade föreställningar och nästa två miljoner i egna intäkter, exklusive kommunbidrag!
Eskilstuna Kuriren
Kulturtåg till Sörmlands nio kommuner ska hjälpa unga arrangörer av scenkonst! 2004
– Vår ledstjärna är att föra ut ung, spännande scenkonst till ställen som den inte annars kommer till säger Pelle Wistén som är projektledare, anställd av Riksteatern i Sörmland. Folket
I augusti tuffar Kulturtåget ut till Sörmlands nio kommuner 2005
Fullspäckat med alla möjliga sorters artister, några etablerade från JAM på Riksteatern, samt lokala streetdance – ungdomar, gycklare, band och mycket, mycket mer.
– Vi jobbar för att få upp ung kultur på agendan så att kommunerna vill satsa på det.
Projektledare: Pelle Wistén Sju Dagar
Ung och ny scenkonst tuffar fram i Sörmland 2005
Med nycirkus, ung rock, spoken word i bagaget ska Kulturtåget i sommar tuffa sig igenom alla de sörmländska kommunerna. – Vi vill få ut bra ny ung scenkonst i hela Sörmland. Man ska kunna gå ut där man bor och sitta på en skramlande buss hem mitt i natten. Södermanlands Nyheter
Flera artiklar om Rodeo och Kulturtåget 2004 – 2005:
Kulturtåg med anhalt Sörmland – Startmotorer – Kulturtåget är på ingång – Kulturtåget kommer till Sörmlands Unga – Ett tåg kommer lastat med cirkus och mycket musik – Kulturtåg ska hjälpa unga arrangörer – Av unga, med unga och för unga – Kulturens superhjältar
Amatörer ska möta proffs i Kvarnen! 2005
Nu är Kvarnen – utredningen klar. Igår fick Trosapolitiker ta del av utredaren Pelle Wistén’s tankar om huset. Barn och ungdomar lyfts särskilt fram i utredningen men Kvarnen ska bli ett ”öppet hus för alla” enligt Pelle Wistén. Proffs och amatörer ska mötas och kommunens alla unika delar ska kunna visas upp inför husets väggar. Södermanlands Nyheter
”Ett enda slag mot huvudet kan förändra livet” 2005
– Våldet är inte längre ett minoritetsproblem. Det är ett samhällsproblem, och vi måste se till att förändra beteenden och attityder till våld bland unga människor, säger Pelle Wistén, projektledare. – Våldet i samhället har många och djupgående orsaker, där alkohol och droger ofta finns med, och huvudet och hjärnan är extra utsatt vid misshandel. Vi vill problematisera våldet ur olika perspektiv – förövarens, offrets och vittnets – och belysa våldets sociala och medicinska konsekvenser. För ett enda slag mot huvudet kan förändra livet. Både för den som slår och den som blir slagen, säger projektledaren Pelle Wistén. MediaPlanet.com
Sockersöt trollkarl hottas upp och blir rockigare 2007
-Det blir allt från poesi till rock’n roll, via blues, gospel och rap lovar regissören Pelle Wistén. Eskilstuna Kuriren
Trollkraften stark i en förtrollande föreställning av Trollkarlen från Oz 2007
Det krävs både mod, hjärta och hjärna för att ge sig i kast med en av världens mest kända musikaler men aktörerna har verkligen vad som krävs. Det är stor konst att kunna göra väldigt mycket av väldigt lite. Scen och dekor är snudd på reducerat till inget alls och det stör inte det minsta. Regissörens tonvikt ligger på aktörerna, deras repliker och sköna sång. Det är synd att bara sätta upp tio föreställningar, det betyder att det finns väldigt lite tid för publiken att förlora – ta det säkra före det osäkra och bänka er på en gång! Regi: Pelle Wistén Utdrag ur Eskilstuna Kuriren
Schaffer hyllar Oz 2007
Janne Schaffer, som skrivit musiken till Trollkarlen från Oz, besökte igår Eskilstuna för att se musikalen och träffa ensemblen. Han gillade det han såg och hörde; – Jag har sett många föreställningar av Trollkarlen från Oz och det här var en av de bästa. Folket
En redig dos magi 2007
Magi i dubbel bemärkelse när ensemblens Trollkarlen från Oz virvlar fram över forsande floder och förbi farliga häxor! Regissören Pelle Wistén ser till att det aldrig blir tråkigt. Det höga tempot i föreställningen gör att publiken får en trivsam upplevelse i två timmar. Folket
Drömmarna blir verklighet 2007
Sweet Dreams är miljökabarén som spelats 108 gånger inför sammanlagt 7000 personer på 54 orter sedan premiären våren 2006. Och nu har Naturskyddsföreningen i Dalarna beställt en serie föreställningar. – Vi måste våga drömma om den värld vi vill ha utan att begränsa oss med att tänka om det är möjligt eller inte. Det har alltid varit en drivkraft att få arbeta med miljöfrågor genom teater och musik., säger Sara Nilsson från Miljökabarén Sweet Dreams som är regisserad av Pelle Wistén Naturkraft
Gerda – en sångsaga i Berwaldhallen 2007
Med bland andra; Arja Sajonmaa, Gösta Linderholm, Peter Johansson, Mathilda Hansson, Christer Nerfont, Janne Johansson, Bråviken symfonietta, Kör från Söderköpings Musikklasser samt Lisa Tillings kör från Norrköping. Producent: Pelle Wistén
Birro krigar mot livet i starkt drama! 2007
Krig hela tiden av Marcus Birro i regi av Pelle Wistén på Eskilstuna Teater, Lilla scenen. Starkt och mycket välspelat av Nomadteatern! Tidningen Folket
Antivåldsstipendium till Akta huvudet! 2009-2013
Antivåldsstipendiet på 100 000 kr delas ut för att främja goda initiativ som förebygger våld bland unga. ”Det är ett sett att inte bara reagera utan också agera mot våldet” säger Hasse Aro på Efterlyst. Konkurrensen har varit hård mellan kandidaterna men priset delas ut av Stöldskyddsföreningens ideella fond för att stödja den socioekonomiska analys som genomförs i projektet Akta huvudet. Projektledare: Pelle Wistén
Premiär för den klassiska farsen ”Rakt ner i fickan” på Eskilstuna Teater 2011
– Nu när det är kaos i hela Europa kan det vara befriande att att komma till teatern och få skratta riktigt ordentligt säger regissören Pelle Wistén Folket
Skrattfest på Eskilstuna Teater 2011
Rakt ner i fickan är en fullträff! Tempot är högt redan från start. Regissören Pelle Wistén har haft skickligheten att hålla föreställningen kort, fartfylld och innehållsrik – inte en död minut. Efter paus är såväl publiken som skådespelarna uppvärmda och det haglar av skratt i teatersalongen. Uppsättningen är en av teatergruppens starkaste och är värd att bli en långkörare! Eskilstuna Kuriren
Grease kommer till Eskilstuna Teater i höst 2012
Brylcréme, raggarbilar, skoldanser, sång och dans i en musikal som mest fokuserar på skådespeleriet. En musikal som fångar ungdomskulturen i sin kraftfulla linda. Det är drivkraften för regissören Pelle Wistén som förra året satte upp Trollkarlen från Oz på samma teater. – Grease är min uppväxt på 60-talet. Det blir en häftig föreställning med full fart och några intima, nära scener. Eskilstuna Kuriren
Grease dansar in på teatern 2012
– Vi lovar att bjuda på passion, svartsjuka och massor av musik och koreografi, säger Pelle Wistén. 24 personer medverkar på scen, varav 8 dansare. Orkestern består av 7 musiker. Totalt medverkar ca 40 personer på och bakom scenen. – Den konstnärliga ambitionen är hög, säger Pelle som är mycket imponerad av den unga ensemblen. – De flesta går på estetiska gymnasielinjer, olika musikutbildningar eller danskurser. Folket
Som en svängande energibomb 2012
Uppsättningen av den brylcreme’s – blänkande kärleksberättelsen ”Grease” är en musikal med högt tempo, mycket hjärta och snygga dansnummer. Framför allt är detta en energikick som aldrig tappar fart. Man håller fast om publiken från början till slut. Jag lämnar teatern varm och leende eftersom föreställningen har lika mycket fart som en trimmad Ford Convertible med stulna navkapslar! Regi: Pelle Wistén Eskilstuna Kuriren
Premiärdags för Urinetown 2014
En skruvad historia med oförutsägbart slut utlovas! – Vi har längtat efter att få sätta upp Urinetown och när regissören Pelle Wistén tackade ja drog vi igång! Intrigen är helt annorlunda än den vi tidigare spelat. En utmaning både för oss och publiken. – Det här är en av de mest begåvade ensembler jag jobbat med säger Pelle Wistén, regissör. – Nå’t sån’t här har aldrig tidigare spelats i Eskilstuna! Eskilstuna Kuriren
Urinetown är en imponerande produktion! 2014
Träffsäkerheten är svår att gå miste om! Idéer om rätt och fel får flera nyanser! Snygga sång- och dansnummer och smarta berättarknep! Polisen bryter den fjärde väggen och humorn visar sig vara effektiv! Eskilstuna Kuriren
”The Producers” – skruvat, proffsigt och väldigt kul 2015
Det är befriande att se hur ensemblen leker fram Mel Brooks vansinniga pjäs-om-en-pjäs. Eskilstunas proffsiga ensemble har jobbat med manuset sedan i mars och jag skulle gärna se föreställningen igen för att fånga upp alla detaljer. Det märks att regissören Pelle Wistén har litat till det Oscars – belönade manuset, sina artister och sina medarbetare och – de förlösande gapskratten duggar tätt i publiken! Eskilstuna Kuriren
Sprakande generationskrock 2017
Starka karaktärer och stora känslor – sorg, kärlek, rädsla – allt ryms i musikalen Footloose som har premiär på lördag. – Alla rollfigurer bär på en egen ryggsäck, publiken kommer att gå från föreställningen med många frågor. Allt besvaras inte säger Pelle Wistén, Regissör. Teman som makt, utanförskap, gängmentalitet och ungas revolt mot vuxenvärlden har aldrig varit starkare, menar han. Eskilstuna Kuriren
Footloose är en fröjd för ögat- en visuell fullträff! 2017
Visuellt är Footloose en fullträff. Kläder, scenografi och ljusdesign håller hög klass och den unga ensemblen är enastående. Många är häpnadsväckande bra och har stark närvaro. I flera nyckelscener ser man hur publiken plockar fram näsdukarna. Regi: Pelle Wistén Eskilstuna Kuriren
Känslor och dansglädje i Footloose Kultur & Nöje
Footloose – ett obundet äventyr! 2017
-Honom ska vi ha! Utbrast regissören Pelle Wistén när den blivande huvudrollsinnehavaren gjort sin audition. – Det här är bland det roligaste jag gjort i mitt snart 70-åriga liv säger han som med sitt stora teaterhjärta ser fram emot premiären.