När ljuset släckts Förord Magnus Kirchhoff Prolog Varför en bok om unga och unga vuxna teateramatörer? Inledning Från fri tid till arbetstid DEL ETT Bakgrund, förebilder och inspiratörer Hur allting började… ”Vilken gåva att ha haft sådana föräldrar!” ”Det spelar ingen roll vad du läser det viktiga är att du läser” ”Betona det där ordet mer, gör berättelsen levande” ”Jag tar emot, jag tar emot” Domaren Azdak Teater på Timmermansgården Den lekande människan Den som älskar det den gör DEL TVÅ Från manus till premiär Om allt som händer under den krokiga, underbart komplexa skapandeprocessen från kollationering till premiär Det blir något man bär med sig Kung Ali i republiken Rinkeby Manusbearbetning Simultant spel och olika nivåer Planeringsmöten Vad klarar vi av? Uttagning och audition Uttagning Första och andra improvisationen Audition The Dream Team Att våga ta språnget Varför har ni valt den här produktionen? Att se alla Kollationering Jag öppnar den stora ståldörren Efter alla timmar ensam med manus Kan jag verkligen göra så? Det här är en intim scen i varmt kvällsljus Jag brukar vara försiktig med… Scenografer jag arbetat med har slitit sitt hår Att gå ett sceneri Ett tre fem sju Börja med att leta fram skor, kängor eller stövlar Det får inte bli en ytlig röd tråd i rosenrött Jag vill prova neutral mask på poliserna Vi gör en virvlande flod Vilka tar in? Vilka tar ut? Repetitionsperioden Det är paus Behåll det där! Scen 7 Jag trodde aldrig jag skulle klara det här? Var inte så duktig! Har ni några idéer? Du måste ge det tid! Du säger väl till om jag spelar över? Martys sovrum framme vid rampen till vänster Jag körde bara på! Mina visitkort Det känns tomt när du inte är där Regi En dag ringde telefonen Bröllopet i Kanaan Skådespelaren spelar människa Kött och blod Jag har lärt regi nerifrån och upp Jag planerar för att det oplanerade ska få chans att uppstå Det är då det börjar! Det är ett stort ansvar att regissera unga amatörer Drivkraften är att söka efter att nå det jag är ute efter Djärva konstnärliga uttryck Den skapande teaterprocessen Att regissera för amatörteatern Jag älskar att regissera Efter premiären Kreativitet Kreativ kompetens Att utmana sig själv och testa sina egna gränser Alltid först och sist på teatern Små saker men viktiga Det här är vårt tillsammans Amatörteaterns estetik Hur skulle jag göra om jag fick chansen? Att få betalt Robin Hood När ljuset släckts Teater med unga amatörer De blygas forum Tillit är en ömtålig planta Du visade när jag var på rätt väg Jag måste in i det här! När ljuset släckts De som inte får plats Tidigare var allting så enkelt Amatörteaterns olika arenor De två kulturbegreppen Det estetiska kulturbegreppet Det antropologiska kulturbegreppet Är båda lika viktiga? Varför sökte du till amatörteatern? Vad håller vi på med? Den folkliga teatern Amatörteaterns publik Att förbereda publiken och ta hand om dem efteråt Folkbildningens roll Sveriges morgongåva till EU Vi ska inte stödja hobbyverksamhet för vuxna! Ett litet stycke politik med litet pengar Har kultur ett egenvärde? Kultur ska inte bära sig - den ska bära oss Unga och unga vuxna har fallit mellan stolarna Reflektion Källangivelser Tack till Text till bokens baksida Synergieffekter: Center för tvärvetenskaplig forskning & Trainee – program